Home > Activiteiten en Referenties > Skyteam...

ING - Business projectmanager vernieuwing internetbankieren
(SOL-programma, project HLAN Particulier en Zakelijk)

voor ING
sector Financiële dienstverlening, e-commerce/internet
periode van 02/2010 tot 12/2011

 Eric Schreurs: business development | business acceleration | project management | interim management

Na de samensmelting van Postbank en ING Bank in 2009 ging de bank verder als ING. De internetbankierende ING-klanten werden bediend met een 'rebranded' versie van de Postbank-site, die dringend aan vernieuwing toe was. Gestart moest worden een stapsgewijze vernieuwing van internetbankieren (SOL-programma).

Eric Schreurs was als business projectmanager verantwoordelijk voor de realisatie van de vernieuwing van internetbankieren, d.w.z. de totale vernieuwing van de gebruikersinterface en content (navigatie, landingspagina’s, gebruikersondersteuning, e.d.) en van Mijn ING. Met Mijn ING regelen circa 4,5 miljoen internetbankierende particuliere ING klanten hun dagelijkse bankzaken, en daarmee is deze website een van de grootste en meest bedrijfskritische van Nederland.

Dit project heeft Eric Schreurs als business projectmanager geleid van initiëel idee (ontwikkelen & gebruikerstesten clickable prototype) tot de daadwerkelijke realisatie en uitrol (oplevering december 2011, uitrol naar klanten in aanvang mei 2012).

Eric Schreurs was als business projectmanager verantwoordelijk voor een aantal projecten binnen dit programma.

  • Prototyping ING Particulier & ING Zakelijk
  • Business Requirements totale SOL-pogramma (alle projecten die gerelateerd zijn aan het inrichten van een nieuwe internetomgeving voor internetbankieren).
  • Nieuwe Homepage, Landingpages, tonen van Alerts en nieuwe Navigatie (HLAN), inclusief nieuwe gebruikersondersteuning (FAQs en video).
Enkele aspecten:

  • Eerste stap op weg naar meer vernieuwing - Dit project moet een springplank zijn naar verdere vernieuwing van de internetbankierenomgeving. Vooralsnog moeten 'oud' en 'nieuw' naadloos met elkaar samenwerken.
  • Kritische omgeving - Project werd gerealiseerd in een voor de bank bijzonder tijdgewricht. Door de kredietcrisis en eurocrisis lagen en liggen banken onder het vergrootglas. De reputatieschade bij fouten kan enorm zijn. Wat je naar de markt brengt moet de verwachtingen overtreffen. Prototyping, ontwikkelen vanuit klantoptiek, testen in user-labs en klantenpanels en heel kritisch blijven denken vanuit klantoogpunt zijn uitermate belangrijk.
  • Grote, ingewikkelde stakeholdergroep - De inhoud/content raakt alle producten (betalen, sparen, lenen, enz) en disciplines (formule-ontwikkeling, product management, security, compliance, enz) binnen de matrixorganisatie. Zeer intensief en pro-actief stakeholdermanagement is essentieel voor het welslagen van het project.
  • Pilot voor nieuwe ontwikkelmethode & cultuuromslag - Het project diende ook als pilotproject binnen ING om op een 'agile' manier (scrum-methologie) te gaan werken met een multidisciplinair business- en IT-team: formule-ontwikkelaars, product-owners, user interaction (UX) specialisten, business analisten, IT architecten, informatie-analisten, visual- en interaction-designers, java-developers, content management ontwikkelaars, testers etc.


Naar: Referenties / Klantenlijst




 
Home Over Evincive Activiteiten en Referenties Contact